tisdag 18 december 2012

Veckorapport v.50

Eget arbete 3
Uppgift: Hur lägger man upp ett projektarbete i ateliern? Hur synliggör man och följer processerna med hjälp av pedagogisk dokumentation?

Situation - erbjuda barnen något nytt
Eftersom jag är grafiker skulle jag gärna vilja testa på att låta mina eleverna i femman göra grafik. Potatistryck brukar var det närmaste många barn har kommit. Jag tycker själv väldigt mycket om hantverksdelen och sedan spänningen innan man lyfter på tryckpappret och ser resultatet.

Jag har sett en del som har arbetat med frigolittallrikar och gjort högtrycksgrafik med hjälp av dem men aldrig provat på det själv. Sagt och gjort travade jag iväg till närmaste sushiställe och bad att få köpa 25 förpackningar. Sedan skar jag ut den platta delen och klippte till skisspapper i precis samma storlek.

Eftersom vi närmar oss jul fick eleverna göra blyertskisser på en vinterbild eller ett julmotiv, Skissen skulle vara relativt enkel utan gråskale-valörer och ville de ha med någon form av text behövde den spegelvändas på skissen. Detta var något som många fascinerades av och de fick klura en stund på hur och varför texten behövde se ut som den gjorde. Jag visade upp ett tryck som jag själv gjort och även bilder främst på jultextilier som var gjorda med den här sortens tryckmetod.

Dokumentera
Jag använde mig av vattenbaserad tryckfärg och röd för att det var det eller svart som vi hade och då kändes den röda mer julig.
Efter att skissen var färdig fick barnen var sin frogolitbit och ristade där in samma mönster som på skissen med hjälp av sin penna.
De fick sedan rolla på färg och sedan försiktigt lägga ett papper på den rollade frigolitbiten. Trycka med fingrarna över bilden, säga Abrakadabra och sedan lyfta upp trycket. De fick trycka tre bilder var. dels för att de skulle få chans att känna på hur det är att trycka en liten serie och för att öva på trycktekniken både vad det gällde rollningen och avtryckningen.
En del såg att de hade missat vissa saker eller tryckt för lite med pennan och sköljde då helt enkelt av sina frigolitbitar och arbeta en stund till innan de gav sig på och tryckte igen.
Efteråt lade vi upp allas bilder och tittade på dom. Vi pratade om vad man behövde tänka på till en annan gång men de allra flesta var nöjda och tyckte att det hade varit roligt.

Reflektera
Det var intressant att se hur en del upptäckte saker som dom kunde korrigera under tiden arbetet pågick. Någon elev var väldigt missnöjd till en början då det var svårt att få till raka linjer på frigolitbiten men förvånades glatt över slutresultatet. Någon annan märkte att en bokstav dessvärre inte var spegelvänd men det var inte hela världen utan han tyckte bilden var rätt bra ändå och kommer troligtvis inte göra om samma misstag.
Jag upptäckte att färgen torkade lite för snabbt och till nästa tryckomgång hade jag hällt färgen i en burk med lock som var lätt att ta av.
Projektet var precis lagom svårt för att i princip alla ändå skulle känna att de lyckades och om de inte lyckades med någon av deras tre tryck fanns jag där och kunde hjälpa till lite extra med rollning eller avtryck och det tror jag alla kände var helt ok. Det var ju ändå deras egen skiss så jag gjorde egentligen inget med deras bild.Jag påpekade ett flertal gånger att det här var deras första försök och att de skulle göra så bra de kunde men att resultatet kanske inte skulle bli som de tänkt sig. Jag tror att resultaten var så långt ifrån vad de faktiskt kunde föreställa sig så att de hade inte några jättekrav på sig och många blev istället väldigt positivt överraskade. Speciellt de elever som lätt nedvärderar sig själva..
Hur skulle vi kunna gå vidare? 
Det hade varit väldigt kul att fortsätta att arbeta med grafik även i andra former men även arbeta mer med olika tryckfärger och motiv. Jag skulle även vilja visa dom dokumentationen och höra deras kommentarer samt få eleverna att själva dokumentera deras processer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar