torsdag 22 november 2012

Veckorapport v.44

Seminarium om Reggio Emilias pedagogiska filosofi och ateliern som pedagogisk miljö

Tarja Häikiö var åter på plats och föreläste.

Hon pratade om att Reggio Emilias värdegrund främst baseras på en stark önskan om att forma ideologiskt starka barn efter andra världskriget. Dessa barn ska kunna växa upp och bli medborgare som värnar om varann och inte accepterar att bli ledda av en "härskare" som inte vill allas bästa. Medborgare som vågar säga ifrån och vara obekväma då det behövs.

Grundpelarna är:
- Demokrati
- Barnsyn, människosyn, kunskapssyn
- Dialog - Kommmunikation
- Förhållningssätt
- Barnet som subjekt
- Det kompetenta barnet
- Rättigheter - Skyldigheter

I Sverige är det medborgerliga klimatet väldigt annorlunda än i Italien förklarar Tarja. Vi måste ständigt öva på att bli bättre på att kommunicera med varann istället för att som så ofta hellre stå tillbaka och tycka som massan även om vi inte håller med.  Vi måste även öva på att både verkligen lyssna på varann och våga säga vad vi själva tycker istället för att som så ofta acceptera saker och ting för lugnets skull eller för att ens kollegor kommer att tycka att man är jobbig och tar plats. Om vi vågar vara obekväma som Tarja beskriver det kan vi få barn, föräldra, politiker ja hela samhället att lyssna på oss. Besvärliga barn och pedagoger är ett önskemål för att vi ska kunna förändra situationen i många förskolor och skolor till det bättre och föra fram hur viktigt det är att låta våra barn få vara kreativa.

Tarja pratade också om något som vi i Sverige inte riktigt vågar prata om nämligen att vi måste lära våra barn att likväl som dom har rättigheter så har dom också skyldigheter och bär ett eget ansvar för sina handlingar och sätt att vara. Jag har barn på min skola som envist hävdar att man får inte tvinga barn att göra saker som tex att delta i aktiviteter som de inte har lust med. Här ser man baksidan av ett fostrande där varken föräldrar eller pedagoger har vågat ge ramar och gå emot barnens egna vilja och inte heller upplyst barnen om konsekvenserna av deras handlingar anser jag.

Mot slutet av seminariet kom Tarja in på hur ateliern kan fungera som pedagogisk miljö Det är viktigt att miljön är genomtänkt och passar barnens åldrar. Dokumentationen på väggar blir ett visuellt erbjudande av aktiviteter samt inspiration. Förutom det vanliga materialet som återfinns på de flesta förskolor/skolor är det viktigt att kunna erbjuda material som kan "laddas" och bli till precis vad som helst som barnen vill. Återvunnet material är speciellt bra till detta. Ateliern ska uppmuntra till fritt skapande såväl som reproducerande och imiterande skapande aktiviteter. Barn som är kreativa tränar sitt seende, minne och föreställningsförmåga. Detta säger Tarja ger barn som växer upp och ser till att utvecklingen i samhället förs famåt och blir även blir duktiga problemlösare. Självklart är detta något som vi måste ta strid för!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar