Seminarium om Reggio Emilias pedagogiska filosofi och ateliern som pedagogisk miljö
Tarja Häikiö var åter på plats och föreläste.
Hon
pratade om att Reggio Emilias värdegrund främst baseras på en stark
önskan om att forma ideologiskt starka barn efter andra världskriget.
Dessa barn ska kunna växa upp och bli medborgare som värnar om varann
och inte accepterar att bli ledda av en "härskare" som inte vill allas
bästa. Medborgare som vågar säga ifrån och vara obekväma då det behövs.
Grundpelarna är:
- Demokrati
- Barnsyn, människosyn, kunskapssyn
- Dialog - Kommmunikation
- Förhållningssätt
- Barnet som subjekt
- Det kompetenta barnet
- Rättigheter - Skyldigheter
I
Sverige är det medborgerliga klimatet väldigt annorlunda än i Italien
förklarar Tarja. Vi måste ständigt öva på att bli bättre på att
kommunicera med varann istället för att som så ofta hellre stå tillbaka
och tycka som massan även om vi inte håller med. Vi måste även öva på
att både verkligen lyssna på varann och våga säga vad vi själva tycker
istället för att som så ofta acceptera saker och ting för lugnets skull
eller för att ens kollegor kommer att tycka att man är jobbig och tar
plats. Om vi vågar vara obekväma som Tarja beskriver det kan vi få barn,
föräldra, politiker ja hela samhället att lyssna på oss. Besvärliga
barn och pedagoger är ett önskemål för att vi ska kunna förändra
situationen i många förskolor och skolor till det bättre och föra fram
hur viktigt det är att låta våra barn få vara kreativa.
Tarja
pratade också om något som vi i Sverige inte riktigt vågar prata om
nämligen att vi måste lära våra barn att likväl som dom har rättigheter
så har dom också skyldigheter och bär ett eget ansvar för sina
handlingar och sätt att vara. Jag har barn på min skola som envist
hävdar att man får inte tvinga barn att göra saker som tex att delta i
aktiviteter som de inte har lust med. Här ser man baksidan av ett
fostrande där varken föräldrar eller pedagoger har vågat ge ramar och gå
emot barnens egna vilja och inte heller upplyst barnen om
konsekvenserna av deras handlingar anser jag.
Mot
slutet av seminariet kom Tarja in på hur ateliern kan fungera som
pedagogisk miljö Det är viktigt att miljön är genomtänkt och passar
barnens åldrar. Dokumentationen på väggar blir ett visuellt erbjudande
av aktiviteter samt inspiration. Förutom det vanliga materialet som
återfinns på de flesta förskolor/skolor är det viktigt att kunna erbjuda
material som kan "laddas" och bli till precis vad som helst som barnen
vill. Återvunnet material är speciellt bra till detta. Ateliern ska
uppmuntra till fritt skapande såväl som reproducerande och imiterande
skapande aktiviteter. Barn som är kreativa tränar sitt seende, minne och
föreställningsförmåga. Detta säger Tarja ger barn som växer upp och ser
till att utvecklingen i samhället förs famåt och blir även blir duktiga
problemlösare. Självklart är detta något som vi måste ta strid för!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar