torsdag 22 november 2012

Veckorapport v.43

Hur kan konst inspirera arbetet i ateliern?

Konst kan fungera som en igångsättare och med det menar jag en kick som ger mig och barnen lust att också vilja testa på det som konstnären redan har gjort.Genom att barnen får härma något som verkar kul  ger det dom också nya idéer samtidigt som det utvecklar deras bildvärld. Konsten ger också mig som lärare inspiration till att testa saker som jag inte tidigare har gjort. Vi blir tillsammans forskare som utforskar nya vägar inom det estetiska fältet.

Konst kan också fungera som inspiration för att få igång själva bildtänkandet och hur man kan placera objekt i ett konstverk. 

Då många, speciellt mindre barn, tecknar vad dom tror att dom ser och inte vad dom egentligen ser kan konstverken också fungera som ett sätt att visa skillnad på verklighet och fantasi. 

Picassos porträtt av Dora Maar
Jag hade en lektion häromveckan då jag visade Picassos porträtt av människor som han målat både i profil och framifrån på en och samma gång. Barnen tyckte bilderna såg väldigt konstiga ut och jag tänkte hur ska det här gå men när dom sedan själva fick prova flödade kreativiteten och alla testade och eftersom dom inte visste hur slutresultatet skulle bli blev det en kravlös övning. Jag tror detta bidrog till att det blev så bra och att i stort sett alla blev väldigt stolta över sina försök.

Konst kan också vara utgångspunkten för diskussioner. Det kan få mig och eleverna att hjälpa till att sätta ord på det vi ser i konstverken. Både filosofiska tankar och rent teoretiska/praktiska funderingar. Jag tycker att det är spännande att ha bildprat med barn och tatt ge plats för deras tankar och funderingar. Det är roligt att många konstverk går att tolka på väldigt olika sätt. Genom att vi analyserar det vi ser tillsammans hjälper det oss också att öka vår förståelse dels för olika sorters bildframställning och dels att samtala, lyssna och även öka förståelsen mellan oss. Vi lär tillsammans.

Konstverk från vår och andra delar av världen kan också bidra till att ge barnen en större både geografisk och kulturell förståelse och visa på hur drivkraften att skapa ting med våra händer är något som alla människor har. 

Konsten kan också hjälpa till att beskriva historien och då,nu och även framtid, utopi genom att visa på utvecklingen och vad som var viktigt förr och idag.Konst kan göra världen mer greppbar. 

Konst kan givetvis inspirera arbetet i ateliern på många flera sätt än jag kommit fram till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar