Diskussion och reflektion om barns skapande och atelieristans roll
Hur kan atelieristan bidra till att barns utforskande blir utifrån barns perspektiv och vilken relation kan atelieristans arbete ha i den pedagogiska verksamheten?
Vi sökte oss till ett kafé i närheten av HDK och där satte vi oss ned och började prata om veckans uppgift.
Vi diskuterade hur man som pedagog ska försöka att hålla tillbaka och enbart ge ramar och försöka lita till barnens egen experimentlusta och kreativitet. Hur man som pedagog visst kan ha en dialog med barnen men att man ska försöka tänka på att ställa öppna frågor och ibland även sådana frågor som leder barnen tillbaka det temat som man för tillfället arbetar med. Barnen spinner gärna iväg åt kanske ett helt annat håll än det som dom började med och då är det vår roll att föra in dom på spåret igen så att säga.
Vi pratade också om att Atelieristan roll är att se till att ateliern är utformad på så sätt att barnen som kommer dit blir inspirerade och vågar testa och ta för sig av materialet. Atelieristan bör också erbjuda barnen att prova material och tekniker som barnen inte är bekanta med sedan tidigare. Om atelieristan ser att ett barn eller en grupp missköter materialen eller ateliern är det också hennes eller hans uppgift att sätta stramare ramar för dom eller helt enkelt säga att nu får du/ni inte vara här under en period tills du/ni uppför dig/er bättre. Barnen måste kunna lyssna på atelieristan, varandra och att respektera materialen och verktygen för att få tillgång till dom.
Vi gled också in på hur olika våra verksamheter är då en del av oss arbetar i förskolan och en del i skolan och vilka olika grunder det ger oss att stå på. En av mina medstudenter berättade om hur frustrerad en av hennes elever på högstadiet varit över att den kreativa processen bara får 50 minuters utrymme i veckan. Jag mår inte bra av detta hade eleven skrikit och samtidigt stampat i golvet. Vi var alla helt överens om att vi tycker att den kreativa processen är viktigt och borde få ta större plats i verksamheterna speciellt i skolmiljön..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar