onsdag 29 maj 2013

Sammanfattning Atelierista kursen del 2

"Potpurri av tankar"

Vad jag kommer att bära med mig från den här kursen är främst påminnelsen om barnens egna kraft. Att de är kompetenta till så mycket om de bara ges möjlighet. Jag som pedagog måste våga vänta, lyssna in och ge dom möjligheter att vara kreativa och att kommunicera. Både enskilt och tillsammans i grupp och med mig som pedagog. Att jag måste strunta i tiden ibland och våga köra på när barnens inspirationen infaller eller snarare anfaller. För det gör den bara jag är vaken nog att se den och att sedan ge tid för reflektion. För att barnen ska få en chans att få se sitt eget lärande och kunna dra slutsatser som de annars väldigt lätt går miste om.

Atelieristans roll
Våga skapa visuella miljöer och även sätta upp komplexa bilder som vågar utmana barnens seende. Vi behöver hjälpa barnen att tolka omvärlden och ge dom verktyg för det. På så sätt kan vi hjälpa dom i deras kognitiva utveckling d.v.s. hur dom tänker och hur dom lär.
Finnas där som medforskare men även dokumenterare för att hjälpa barnen att se sina egna läroprocesser. Dessutom för att kunna visa upp så att föräldrar och andra ska förstå att det vi arbetar med i förskolor och skolor är viktigt för våra barns utveckling och också i det långa loppet vårt samhälles utveckling. Vilka kvaliteter vill vi att våra barn ska få med sig? I dagens samhälle som lovordar entreprenörer är det viktigt att barnen redan från start får lära sig att förskolan och skolan är en plats där deras tankar och funderingar räknas. Där de kan få göra sina röster hörda och få utvecklas i den takt de är mogna för.
Det är viktigt att jag som pedagog tänker till så att jag väljer material och även uppgifter som fängslar barnen. Som utgår från deras tankar, funderingar och intressen. att jag även väljer uppgifter och material som minskar deras prestationsångest och krav på att det ska "bli" något. Att hjälpa barnen se att processen har lika stor del om inte större än produkten. Att vi lär för livet inte bara för den här stunden.

Rummens utformning .
Förskolan eller skolan är barnets arbets-/ läroplats och det är därför extra viktigt att det får lov att känna sig kompetent och tryggt nog att våga släppa loss och vara utforskande i sitt skapande. Förhoppningsvis kan detta även skapa ringar på vattnet så att barnet också vågar att utveckla sitt eget jag och sin självbild på samma sätt.

Genom att utforma mötesplatser i rummen ges barnen möjlighet att tillsammans eller enskilt undersöka, utforska och upptäcka hur material beter sig i olika situationer då förhoppningsvis även barnens fantasi får fritt spelrum. Här kan dom ges möjlighet att tex bygga, skapa, klä ut sig, spegla sig, titta på något intressant, forska-undersöka, experimentera, läsa, mysa, drömma, sortera, läsa o.s.v. eller bara vara.

Ateliern är tänkt som en plats för utforskande, experiment, laboration och arbete med olika material och estetiska uttrycksformer. Den symboliserar olika utvecklingsmöjligheter och är ett priviligerat utrymme som genom skapande aktiviteter stödjer barnens olika sinnen, språk, uttrycksformer, lärande, kommunikation mm

Kommunikation
Det är viktigt att vi som pedagoger är tillåtande och tar vara på barnens "blommande språk" och att vi lyssnar på deras fantastiska formuleringar. Barnen måste få en chans att kommunicera och vi vuxna då måste ta ett steg tillbaka, vänta och lyssna in dom och inte ha bråttom. Då kan vi mötas på lika villkor och föra dialogiska samtal. I detta samtal är våra åsikter om saker och ting lika mycket värda. Vi som pedagoger är med-forskare och genom att barnen lära sig att sätta ord på saker och ting och förklara hur de tänker och varför utvecklas deras förmåga att samspela med andra människor, såväl vuxna som barn. Förmågan att lyssna betyder lika mycket och i det sokratiska samtalen övas även dessa förmågor såväl som att acceptera att vi kan tycka olika om saker och även tänka på olika sätt
Högläsning och hur pedagogiska lässtunder är också väldigt bra både för barnens språk och för att höja upp deras medvetandenivå och möjlighet att relatera till omvärlden. Detta är speciellt viktigt för pedagogernas arbete i skolorna med likaberättigande och demokrati. Som pedagoger måste vi ta en aktiv del och ett ansvar för dessa samtal både under ordnade situationer och spontana och se till att allas åsikter respekteras och att inte någon blir kränkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar