onsdag 1 maj 2013

Egen skapande bilduppgift 3

”Nyskapande i tredimensionella material”

Uppgift: Nyskapa med tredimensionella återvinningsmaterial. Använd gärna flera olika sorters material t.ex metall, textil, trä, lera, plast….och olika typer av sammanfogningssätt.
Reflektera över och beskriv din egen skapande-process. Fundera också över hur man kan låta barnen nyskapa på det här sättet.

Fru Krusidull och herr Bagare
Jag började med att samla ihop lite blandat återvinningsmaterial tillsammans med ett par saker som ändå var på väg att kastas. När jag hittade den gamla hårmassagegrejen föddes en idé om någon slags ballerina och på den vägen blev det. Fru Krusidull som älskar att dansa kom till och eftersom det gick rätt snabbt tänkte jag att hon borde ha en partner att dansa med och med hjälp av en makrillburk och en omklädd äggkartong blev även herr Bagare till. Han förser sin älskade fru Krusidull med dom allra vackraste bakelser.



Jag använde mig främst av limpistolen då annat lim brukar ta så lång tid att fästa speciellt när man använder sig av metallsaker. Jag klädde även in saker i folie och knöt fast andra samt klippte och lockade Fru Krusidulls hår.

Det var roligt att försöka ha ett öppet sinne och låta inspirationen komma fritt. Under tiden som jag arbetade med dessa två väldigt olika individer växte även en historia fram om vilka de är och vilket förhållande de har till varandra. Det gick nästan inte att förhindra. Om jag hade gjort detta med en barngrupp hade de nog kunna hitta på en hel värld med och runt de figurer eller ting som de skapar. Här skulle man kunna starta ett projekt med bara hjälp av barnens skapelser.

Precis som jag tidigare nämnt så är det bra för hjärnan att inte ha några givna ramar för då kan man inte se målet när du börjar. Självklart kan eleverna känna prestationskrav ändå men möjligheten att släppa på pressen finns ändå där. För små barn är det inte så lätt med limpistol men mina skolbarn brukar oftast greja det fint.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar