måndag 24 september 2012

Veckorapport - v.38 Ateliern och Atelieristans roll

En regnig torsdagskväll trängde vi oss in, ca 25 förväntansfulla lärarstudenter, för att få lyssna på Tarja Häikiö som arbetat 17 år som Atelierista både i förskola och i grundskola. Hon föreläste under två timmar om hur Atelieristans roll kan se ut och om Atelierns utformning och dess betydelse inom Reggio Emilia..

Veckans uppgift:
Hur skulle en Atelierista kunna arbeta på min arbetsplats?

Jag arbetar i grundskolan, dels som fritidspedagog och dels som bildlärare. Jag utbildade mig till 1-7 lärare med so-bild som inriktning för drygt tio år sedan och det var då jag för första gången kom i kontakt med Reggio Emilia, deras arbetssätt och tankar om att barnet har 100 språk och vi berövar dom 99. Det kändes spännande och också väldigt naturligt att man bejakar barnet och inser deras obegränsade kapacitet och potential. Att placera barnet i centrum och bejaka barns frågor, kunskapstörst, nyfikenhet och intressen känns i mångt och mycket självklart för att kunna vara en bra och lyhörd pedagog i dagens skola.

Jag känner att jag idag gör främst nytta genom att ge mina elever grundkompetens i materialkunskap och det är även så jag planerar och lägger upp terminen. Jag vill att eleverna ska få chansen att prova på olika material och tekniker för att sedan kunna behärska och uttrycka det dom vill få fram.Ibland i enstaka uppgifter, ibland i projekt och temaform. Tarja berättade att Vea Vecchi som arbetar som Atelierista i Reggio Emilia menar att på så sätt får barnen fler alfabet som de sedan kan använda och uttrycka sig med. Det kändes tryggt att få veta att Atelieristans roll egentligen ligger ganska nära bildlärarrollen.Det jag instinktivt känner är att jag med skulle vilja arbeta mer med är barnens frågor, nyfikenhet och intressen och tror att jag då i min roll som fritidspedagog även kan komma mer till min rätt som Atelierista på min skola. Ofta har jag som bildlärare bara 40 min eller i bästa fall en timme per lektionstillfälle i veckan och hinner inte barnen färdigt med en uppgift utan tvingas vänta tills nästa veckas lektion hinner mycket av engagemanget och kreativiteten hos barnen gå i stöpet. På fritidshemmet skulle eleverna både kunna arbeta under en längre period under eftermiddagen och också även sammanhängande dagar/perioder.

Om den grundläggande materialkunskapen också kunde ske redan i förskolan och de lägre åldrarna kanske även de äldre åldrarnas bildlektioner skulle gagnas av det. Barnen  skulle då redan bära med sig en fördjupad konstnärlig och visuell kompetens och mer tid skulle kunna gå till att utveckla deras kreativitet och identitet. Genom att att arbeta med bild och estetik får Atelieristan då förutom att praktiskt träna funktioner som t.ex. minnesträning och sorteringsfunktionen i hjärnan även arbeta med elevernas känslonivåer och självbilder vilket är fantastiskt.
Vi hjälper då barnen såsom Loris Malaguzzi, italiensk förskollärare, barnpsykolog och grundare av  Reggio Emilia, sa genom arbetssättet, från öga till hjärna till hand, barnens motoriska, kognitiva och identitetsskapande utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar